onsdag 20 november 2013

Ett liv tar snart slut.

Det här kommer att bli det svåraste inlägg på bloggen som jag någonsin skrivit.
Men jag vill förklara för alla hur det står till med Rasmus,jag får så många frågor nästan varje dag.
Men det är rätt våga fråga så berättar jag så gott jag kan,man får känna.
Just nu är Rasmus på Jabobsbergs sjukhus på palliativa avdelningen,det är en avdelningen där folk vårdas i slutet av livet.
Men här får han all hjälp han behöver av kunnig och snäll personal som vet vad det handlar om.
Och Rasmus Mamma får all hjälp hon behöver nu när han inte kan bo kvar hemma längre.
Det finns en extra säng så man kan sova över och han är aldrig aldrig ensam.
Läget just nu är att Rasmus bara ligger i sängen hela tiden han kan inte gå och ser nästan ingenting längre men det går fortfarande att prata med honom men inte mycket.
För mig känns det som att detta är inget liv för honom,det är så långt ifrån den Rasmus som vi känner.
Det känns hemskt att säga detta men fanns det en stoppknapp som man kunde trycka på för att avsluta hans liv så skulle jag trycka på den nu.
Så som han har kämpat mot sjukdomen i över två år och nu har sjukdomen vunnit över honom.
Jag tycker inte det här är ett värdigt liv för någon att leva och allra minst mitt eget barn.
Tack för all kraft som  Rasmus och vi alla fått av alla,han är aldrig ensam.
Fuck cancer

77 kommentarer:

  1. Tänker på dig Kalle! Detta är så jävla orättvist. All kärlek till er. <3

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte dig och känner inte heller Rasmus mer än att vi vet vilka vi är som gamla Sundbybergs barn. Jag har följt Rasmus kamp sedan det första beskedet genom gemensamma vänner och via Facebook. Varje dag har jag tänkt på Rasmus och er, hans familj. Inte minst nu.. Jag vill bara att du ska veta att din son har visat mig och kommer att fortsätta visa mig vikten av att uppskatta livet, hälsan och de saker som vi för jämnan tar för givet. Och jag har blivit en bättre människa tack vare honom. Jag ger all min styrka till er och till Rasmus in i evigheten. <3

    SvaraRadera
  3. ♡♡♡ finaste killen. Styrke kram / tess

    SvaraRadera
  4. Många tankar och all styrka till er! Ni är så modiga!

    SvaraRadera
  5. Håller er i mina bön!
    Må Gud vara med och beskydda er samt ge er styrka att gå igenom allt detta ♥

    SvaraRadera
  6. Jag ber till Gud att allting blir bra med dig, fastän jag inte känner dig, har bara sett dig ett par gånger ...

    SvaraRadera
  7. Tänk om cancer hade en sjukdom som dödade ut cancern och var ofarlig för människan.

    SvaraRadera
  8. Ge aldrig upp: Läs detta. Tro ingen annan än din känsla. http://www.cureyourowncancer.org/

    SvaraRadera
  9. Ralle jag hoppas och tror att allting kommer att bli bättre. Kärlek till dig och till hela din familj /släkt som alla blir berörda av detta
    Du är älskad av hela rissne, och av så många många fler! <3

    SvaraRadera
  10. Rasmus <3 vi tänker på dej!
    massor av styrke kramar till dej och din familj!
    <3 <3 /Malin och Marie Mattsson

    SvaraRadera
  11. Rasmus finns i mina tankar ikväll. Jag ber om frid för er alla// Peter

    SvaraRadera
  12. Känner inte Rasmus, men fick tårar i ögonen. Ber för er. Massa styrke kramar till er <3

    SvaraRadera
  13. Känner med Er <3 <3. Hände min familj för drygt 2 månader sedan. Säger som du gör FUCK CANCER

    SvaraRadera
  14. Alla tankar går till dig och din familj, Rasmus.

    SvaraRadera
  15. Mina tankar går till er . Rasmus verkar vara en underbar människa.

    SvaraRadera
  16. Mina tankar går till Rasmus och hans fina familj som stöttar honom. Jag ska be för att han slutar lida och må gud underlätta för honom, mitt hjärta är med er. Var starka. ''Surely we belong to God and to Him shall we return"

    SvaraRadera
  17. Känner inte Rasmus, men det gör ont i mitt hjärta ,har tänkt på honom idag hela tiden !

    Rissne bo !!

    SvaraRadera
  18. Mina tankar går till Rasmus och hans fina familj som stöttar honom. Jag ska be för att han slutar lida och må gud underlätta för honom, mitt hjärta är med er. Var starka. ''Surely we belong to Allah and to Him shall we return"

    SvaraRadera
  19. Kalle... Mitt hjärta brister. Kan inte ens föreställa mig hur ni har det. Jag tänder ett ljus och ber att Rasmus får bli smärtfri. Stor kram

    SvaraRadera
  20. mina tankar går ut till er. Jag har tänkt på Rasmus hela dagen sedan jag läste detta inlägg.

    SvaraRadera
  21. Känns hemskt att läsa om det men jag kan inget annat än be och hoppas att den här sjukdomen försvinner ifrån jorden. Många i min familj är drabbade och det känns enormt tungt att se dessa människor lida och man är hjälplös men var stark och ge honom den bästa tiden han har kvar.

    SvaraRadera
  22. Känner inte er men har sett då o då genom en gemensam vän och har håll han i bön för att efter läst hans fb inlägg har man blivit väldig rörd och fått även fått hopp genom att se hur stark människa han är. Och vill även säga att i bibeln står det låt inte doktorerna ha sista ordet Gud ska ha den för han förmår allt och hoppas att han blir frisk så han kan berätta för hela världen vilket mirakel Gud gjort!

    SvaraRadera
  23. Du klarar det här, kriga kompis!! Hoppas det bästa för dig!

    SvaraRadera
  24. Jag kan inte påstå att jag kände dig Rasmus men jag har alltid vetat vem du var under vår tid på Rissneskolan. Att försöka få fram ord för att beskriva något så fullständigt orättvist är svårt men alla mina tankar går till dig och dina närmaste ikväll.
    Fuck cancer.

    SvaraRadera
  25. Även fast vi inte umgicks så har jag alltid tyckt om dig, du var alltid lika glad och snäll. Detta är så sjukt orättvist!! Mina tankar går till dig o din familj, kämpa på du klarar det här <3

    SvaraRadera
  26. Ack så kort detta liv är, ändå spenderar vi tiden åt att ta för givet vår hälsa och välbefinnande. Medan vi lever och innan vi dör, vill inte vi veta om det finns ett liv efter detta? Om jag skulle säga dig att det finns en Gud. Gud har sedan Adam och Evas tid gett ett och samma meddelande till människan sedan forntiden, att följa hans fina instruktioner i detta liv för att få ett paradis i nästa liv? Skulle du då inte tro? Det kanske är svårt att tro? Absolut.
    Det är ren logik att människan inte bara slocknar, precis som människan kunde skapas en gång, kommer hon att skapas igen. I en annan värld.
    Guds meddelande har gått från stam till stam genom historien, misstolkats av människor. Till slut kom det sista meddelandet som kompletterade misstolkningarna och det fick namnet, Islam. Ja visst kan man tycka att det låter helt absurt det jag skriver, visst kan man tycka det, absolut, jag förstår det.

    Men jag rekommenderar att söka kunskap om religionen medan man fortfarande har hälsan. Sök vad meningen med livet faktiskt ska vara för ALLA människor. Om det finns en Gud då måste meningen med livet för oss alla vara detsamma.

    Jag ber till Gud att Han ger er all styrka ni behöver för att gå igenom detta och att Han välsignar Rasmus och ger honom lycka i det eviga livet. Amen. Livet i detta liv är tyvärr för orättvist. :( Massa kärlek och styrke kramar till er!

    SvaraRadera
  27. Kära Kalle jag känner så mycket med dig och Ylva. Tre personer som stod mig mycket nära har gått bort för mig också, två av dom i den fuck canser. Nu är ni på väg att mista en av dom som betyder mest i ert liv och vi andra kan inte hjälpa till. Det känns som våra händer är bakbundna. Men snälla ni om det är nått jag kan hjälpa er med så tveka inte att höra av er till mig. Du Kalle vet hur mycket Ylva betyder för mig. mitt mobilnr är 0736173937. Kramar från hela familjen till er alla.

    SvaraRadera
  28. Tack för mitt livs första basket träning och att få ha dig som tränare gamla Duvdo Tider, Må Gud ge dig styrka min broder!! Bless!!

    SvaraRadera
  29. Jag sitter här med med tårar i ögonen, en klump i halsen och det är tungt att andas, självklart så tänkte jag att det folk skev inte handlade om dig, du skulle ju bli bättre, det fanns inget annat sätt!..:'C Livet är inte rättvist, hur jag än vrider och vänder på det så ser jag bara dessa minnen som filmglimtar av hur du skrattar och skojar och det är så jag alltid kommer att minnas dig, oavsett! Du är en inspirationskälla för mig och mååånga, många fler! Så stark men så ung, det är fan inte rätt! Kämpa, kämpa fina du! <3 <3 Tänker på er! Styrkekramar till dig och din familj!
    //Linda Mark

    SvaraRadera
  30. Min pappa överlevde cancer, kan han så kan du ;) Jag känner inte dig, aldrig sett dig men din historia har berört mig så enormt. Tårarna rinner och en klump i halsen känns tungt att andas, jag lider med dig och din familj. Var stark och var absolut inte rädd för att lämna denna värld, vi är inte här för att stanna men inte ska du behöva låta cancern ta dig så tidigt. Har läst mycket om dig sen du blivit sjuk. Vad vet doktorn? De är ju människor som vi. Du har 3 veckor sa de till min pappa nu har det gått 3 år. Jag ber till gud att du blir bättre, du ska bli bättre de tror jag iallafall. Alla mina tankar till dig och din fina familj. Du finns med i mina bön.

    SvaraRadera
  31. Tänker på er och skickar kärlek <3 Hoppas på ett mirakel.

    SvaraRadera
  32. Shit vad sjukt att läsa... Inte haft en aning om detta men har inte träffat Rasmus så mycket sen vi gick 6an-9an i Rissneskolan/spelade basket i Duvbo IK...
    Sorgligt som fan, life's not fair.. :(

    kämpa på!

    Stefan

    SvaraRadera
  33. Rasmus, den glada, blyga, starka killen med mycket busiga ögon. Han som alltid ställde upp i sekretariatet på basketmatcherna i Vasalundshallen.
    Det är så många som är ledsna, som saknar honom. Skulle vi föräldrar få möjligheten, skulle vi ta deras smärta direkt.
    Våra barn, det bästa som finns.

    SvaraRadera
  34. Ber för er, kämpa på.

    SvaraRadera
  35. FUCK CANCER!
    hoppas på ett mirakel..

    SvaraRadera
  36. Till alla er därute som inte har varit med om att följa någon in i döden:
    Säg inte att ni tror att saker ska bli bättre med killen, det står klart och tydligt att han är i slutet av sitt liv hur hemskt detta än må vara. Hur mycket någon än önskar att han ska bli frisk så¨blir han ju inte det. Han själv om någon önskar nog det mer än alla oss tillsammans men han har nog insett att hur mycket vi än försöker så händer inget. Det är ur mitt perspektiv väldigt okänsligt att säga att familjen ska kämpa på och vara starka. Hur man ska känna och vara bestämmer individen själv och man vaknar inte en morgon och känner sig otroligt mycket starkare. Man sörjer innan döden och man sörjer oerhört mycket efter döden. Även om det tillslut blir ett lättnad då man vet att personen inte lider mer och man som anhörig kanske slipper känna samma oro som innan. Det var allt jag hade att säga. Men fint att se att människor bryr sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bodde grannar Min kille 1 år yngre än Rasmus Rasmus p kom hem med jysta bilarna på gummidäck .Ja min lillgrabb tugga åsa hubba bubba :Ylvva sa nu här Johan varit här å tuggat

      Radera
  37. STYRKE KRAMAR !!♡

    SvaraRadera
  38. Min pappa dog även i cancer när jag var 14 år och jag är 16 år nu, värsta jag har vart med om! FUCK CANCER

    SvaraRadera
  39. Fy fan, känner inte alls dig men du fick mig just att gråta, ingen ska behöva genomgå något sånt där, kärlek o respekt till dig

    SvaraRadera
  40. Fy fan, känner inte alls dig men du fick mig just att gråta, ingen ska behöva genomgå något sånt där, kärlek o respekt till dig

    SvaraRadera
  41. Fuck cancer. love rasmus! <3

    SvaraRadera
  42. Jag får ont i hjärtat:( så orättvis:( jäkla cancer:(((( svårt att beskriva känslor i ord....gud ger er tålamod. Detta måste ändå vara det svåraste som finns att gå igenom:(

    SvaraRadera
  43. Jag känner inte er men jag önskar verkligen er all styrka och kärlek ni kan få i denna svåra stund. Ingen förtjänar att bli drabbad av det ni går igenom. :( ♥

    SvaraRadera
  44. Hej, kalle jag har följt din blogg och rasmus blogg och kikat på hans facebook ibland mot kampen mot cancern. Jag är uppvuxen i rissne och spelade basket när jag vet liten. Jag minns att rasmus coachade killarna 95 tillsammans med hans två vänner för ungefär 8 år sedan. Sen dess har jag alltid kommit ihåg rasmus och sett honom väldigt mycket här i området med hans vänner eller när han åkt buss 515 mot hans träningar i Solna. Har flera gånger velat gå fram till honom och säga att han är stark fast jag inte känner honom riktigt. Tog det hårt när jag fick veta att han hade cancer. Jag ber för rasmus och er anhöriga. Hälsa rasmus att han är stark/ rissnebo

    SvaraRadera
  45. Hej Kalle, Rasmus och hela er familj jag känner er ej men är bekant med Rasmus från gymmet. Hälsa honom att han är en STOR inspiration för många personer. Beklagar för ödet ni tvingas att möta, det är otroligt svårt att se sitt barn gå bort. Låt Rasmus vara er förebild. Må Gud ge er familj all styrka många kramar till er allihopa!

    SvaraRadera
  46. skänker er min kärlek i svåra tider <3

    SvaraRadera
  47. briab yngre i rissne21 november 2013 kl. 23:56

    man kan ta en grabb från orten men aldrig orten från en grabb -- Rissne for life <33 du e starkast i Rissne Rasmus krigaaaa ber för dig !!! // Brian yngre från rissne

    SvaraRadera
  48. Det är vid såna här tillfällen man vill skrika till han som en del säger finns där uppe . "Va fn håller du på med?" å sen ge han en rejäl smocka.
    Det kan bara inte finnas ngn Gud. Hur och var finner man styrkan som behövs när lagen om alltings överjävlighet gäller? Själv orkar jag inte ens tänk tanken om att tvingas gå igenom ngt liknande. All kärlek och styrka som går att uppbringa skulle jag ge till er om jag kunde. <3

    SvaraRadera
  49. Jag visste inte .Johan är jätteledsen.Johan kallade alltid för Rasmus för vishvish Han sa alltid gå opp vishvish Om han kommer ihåg hälsa från Johan.Men han träffat Lina vet jag Jag kommer ihåg lillkillarna satt å spela Jag vet vad ni går igenomMin mamma död pappa död Båda mina bröder.Tänker på er.Å förresten hälsa Lucas så han inte blir bortglömd. Kramar

    SvaraRadera
  50. Känner Er inte alls, men rör mig ändå rejält. Som sagt: så otroligt orättvist att Rasmus inte fick chansen att leva sitt liv. Dö kommer vi alla göra, så på så sätt är Livet rättvist, men som sagt; så otroligt orättvist att Rasmus inte fick flera år. ..och vad kan man göra åt det? Inte mycket (verkar det som). Den dagen Rasmus vandrar vidare; sörj ordentligt (tvivlar jag inte på att Ni kommer göra) men glöm inte att så småningom försöka ta Er vidare. Annars har ju den förbannade sjukdomen tagit mer än ett liv. Bär med Rasmus hela era liv, men låt inte Kräftan som tog Rasmus även förstöra Era liv. Jävla sjukdom!!! Varma tankar och en liten tår. /P

    SvaraRadera
  51. Kände inte rasmus, men detta är sjukt hemskt och jag beklagar verkligen.. kärlek till rasmus och hans släkt och vänner. #fuckcancer

    SvaraRadera
  52. Jag skickar kärlek och önskar er alla styrka och mod.

    SvaraRadera
  53. http://www.collective-evolution.com/2013/08/23/20-medical-studies-that-prove-cannabis-can-cure-cancer/

    Kanske inte skulle bidra med massa hopp (som kanske inte ens fungerar), men det är viktigt att det här kommer ut.

    SvaraRadera
  54. Hej Rasmus!
    Jag blev ledsen när jag läste din sjukdom men jag vill säga och ge dig ett ord från bibeln. " och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. och genom hans sår har ni blivit botade. 1Petrusbrevet 2:22-24. cancer kan inte bestämma över ditt liv och proklamera din seger genom Jesus. Jag vet många som har botat från cancer. Gud som har din skapare.
    Jesus älskar dig!.
    Kram.

    SvaraRadera
  55. Alla vi från rissne, dina vänner och familj skickar all kärlek vi har och tro till dig vännen. Kämpa på och håll ut! / Much love!

    SvaraRadera
  56. Han kommer aldrig bli glömd! Jag kände honom aldrig personligen men eftersom jag också bodde i Rissne så visste jag från tidig ålder vem den snygga, utåtriktad personen Rasmus var :) Må Gud vara med honom och jag beklagar sorgen som alla nära och kära till honon nu bär på :( / Amanda

    SvaraRadera
  57. Jag är bekant med Rasmus när vi var små spelade vi basket lag... Jag hoppas o önskar att han klarar sig och blir frisk.. Om du kan hälsa att han ska kämpa för sitt liv... Må han bli bättre.. Må gud hjälpa honom ! Önska honom lycka till! Kram m.v.h Duvbo

    SvaraRadera
  58. Ge inte upp det är inte över än, jag tror på ett mirakel och jag är nog inte den enda här! Ska be för honom!
    glöm inte att vara starka som rasmus är!

    SvaraRadera
  59. Känner honom inte på något sätt, men ingen är värd detta. Önskar dig all lycka grabben!

    SvaraRadera
  60. Så jävla orättvist. Att monstret verkar ha vunnit igen. Vet att varken R eller ni varit dom som gett upp. Men som du skriver nu. Detta är intet liv för R
    Han känner iaf garanterat erat och allas stöd och jag hoppas han är trygg nu.
    Jag känner honom inte personligen, men har bott i Rissne sen tidigt 90tal
    , så jag vet vem han är och hur älskad han är.
    Alla borde ha en familj och vänner som han!
    Tänker på er!
    FUCKCANCER

    SvaraRadera
  61. ”Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom något av fruktan, hungersnöd, förlust
    av egendom och liv och frukten [av ert arbete]. Men förkunna för de tålmodiga och
    uthålliga ett glatt budskap – för dem som när de drabbas av olycka och motgång säger:
    ”Vi tillhör Allah och till Honom skall vi återvända” [förkunna för dem] att deras Herre
    skall välsigna dem och innesluta dem i Sin nåd; det är de som är rätt vägledda.” (K
    2:155-157)


    “Säg: livets
    fröjder är få; evigheten har mer att bjuda den som fruktar Allah och [ingen] skall få lida
    ens den orätt som ryms på en tråd.” (K 4:77)

    SvaraRadera
  62. Hej!
    Mina tankar är med er trots att jag inte känner er! Att ha kämpat med cancer i över 2 år är inte att ha förlorat! Cancer har inte vunnit över honom! Vem skulle orka en vanlig match i 2 år? Ingen alls! Han har vunnit så mycket! Stryke hälsningar till er alla! #FUCKCANCER

    SvaraRadera
  63. Jag känner inte Rasmus, har bara hört talas om honom och hans kamp mot den hemska sjukdomen. Jag kan inte börja förklara hur mycket jag känner med er. För exakt fem månader sedan förlorade jag min pappa på samma sjukhus, samma avdelning, till samma sjukdom.. Som du säger, det är inget värdigt liv och ingen man känner igen längre i det stadiet. Jag gråter och skriver detta för att jag känner med er så mycket. Ingen ska behöva se sitt barn i det stadiet i livet. Det gör verkligen ont i mitt hjärta. Rasmus verkar vara en underbar människa, som har och har haft en stark familj vid hans sida, en stor krets vänner som stöttat honom under dessa två år. Jag tror att det är anledningen till att han kämpat så länge och jag är övertygad om att det har betytt mer än någon av er kan tro. Vet inte om det betyder något, men personalen är otroligt kunnig och hjälpsam på den avdelningen. Jag ville egentligen bara skicka så otroligt mycket styrka till er och påminna er att vi alla ska "till dem" en dag. /Melina

    SvaraRadera
  64. Varför?!!! Varför just så unga människors liv??!!! Det gör så himla ont i mig fast jag inte känner dig Rasmus !! Mitt hjärta blöder :( Jag vill att det ska ske ett MIRAKEL!!!

    SvaraRadera
  65. Jag ber för dig och sluta aldrig be, Rasmus jag älskar dig lika mycket som jag älskar mina söner och hoppas på att du finner frihet och ro. Narges Taklif

    SvaraRadera
  66. Känner inte dig eller din son. Men jag blir rörd ändå, underskatta aldrig sinnets kontroll över kropp, ännu finns det hopp, mirakel kan ske!

    SvaraRadera
  67. Jag känner inte Rasmus, men det gör ont att se att en sån fin kille ska behöva lida genom cancer. Beklagar sorgen och må han vila i frid! :(

    SvaraRadera

Nu har hon flyttat in och bott hos oss i 2 veckor. Hon heter Ella är 7 år och är en kortsvansad Golden Retriver. Vår nya familjemedlem är li...